Η ανάγνωση σε συσκευή smartphone προάγει την υπερδραστηριότητα στον προμετωπιαίο φλοιό και μειώνει την αναγνωστική κατανόηση

συσκευες smartphone και γνωστικες λειτουργιες του ανθρωπου ποσο επιβλαβεις ειναι, ειναι επιβλαβης η αναγνωση σε συσκευες smartphone

Μια νέα μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Scientific Reports υποστηρίζει ένα σύνολο ερευνών που υποδηλώνουν ότι η ανάγνωση σε ηλεκτρονικές συσκευές μειώνει την κατανόηση. Η μελέτη διαπίστωσε ότι η ανάγνωση σε smartphone προάγει την υπερδραστηριότητα στον προμετωπιαίο φλοιό, λιγότερο συχνό αναστεναγμό και χαμηλότερη κατανόηση της ανάγνωσης.

Περισσότερο από ποτέ, οι άνθρωποι διαβάζουν μέσω ηλεκτρονικών συσκευών — για παράδειγμα, καταναλώνουν ειδήσεις, διαβάζουν βιβλία και μελετούν για εξετάσεις σε smartphone και tablet. Εκτός όμως από την καταπόνηση των ματιών και τους πονοκεφάλους, η έρευνα δείχνει ότι η χρήση αυτών των συσκευών οδηγεί σε φτωχότερη αναγνωστική κατανόηση — αν και δεν είναι σαφές γιατί.

Οι συγγραφείς της μελέτης Motoyasu Honma και η ομάδα του ξεκίνησαν μια μελέτη για να διερευνήσουν έναν πιθανό λόγο για αυτό το φαινόμενο. Οι ερευνητές εστίασαν σε δύο παράγοντες που είναι γνωστό ότι σχετίζονται με τη γνωστική λειτουργία και απόδοση - το οπτικό περιβάλλον και τα πρότυπα αναπνοής. Πρότειναν ότι το οπτικό περιβάλλον της ανάγνωσης σε μια οθόνη μπορεί να αλλάξει την αναπνευστική λειτουργία και τη λειτουργία του εγκεφάλου, η οποία μπορεί να αλληλεπιδράσει για να επηρεάσει τη γνωστική απόδοση.

«Μια γυναίκα που δούλευε δίπλα μου αναστέναζε συνεχώς δυνατά και ξεκίνησα την έρευνά μου αναρωτώμενος γιατί αναστέναζε τόσο πολύ», εξήγησε η Honma. «Καθώς εξέτασα προηγούμενες μελέτες, με ενδιέφερε το γεγονός ότι ο αναστεναγμός έχει αρνητική εντύπωση στην κοινωνική επικοινωνία, ενώ έχει θετική επίδραση στη γνωστική λειτουργία. Τώρα που το σκέφτομαι, μπορεί υποσυνείδητα να χρησιμοποιούσε αναστεναγμούς για να βελτιώσει την απόδοση της εργασίας της».

Ένα δείγμα 34 ιαπωνικών φοιτητών πανεπιστημίου έλαβε μέρος στην πειραματική μελέτη. Κάθε μαθητής συμμετείχε σε δύο δοκιμές ανάγνωσης, όπου είτε διάβασε ένα κείμενο σε smartphone είτε διάβασε ένα κείμενο σε χαρτί. Τα δύο κείμενα ήταν αποσπάσματα από δύο μυθιστορήματα του ίδιου συγγραφέα και οι συνθήκες ήταν αντισταθμισμένες και έτσι κανένας μαθητής δεν διάβασε το ίδιο κείμενο δύο φορές.

Ενώ οι μαθητές διάβαζαν, φορούσαν κεφαλόδεσμους λειτουργικής φασματοσκοπίας εγγύς υπέρυθρης ακτινοβολίας (NIRS) που μετρούσαν τη δραστηριότητα στον προμετωπιαίο φλοιό και μάσκες γύρω από το στόμα και τη μύτη για τη μέτρηση των αναπνευστικών μοτίβων. Μετά την ανάγνωση, οι συμμετέχοντες ολοκλήρωσαν ένα τεστ κατανόησης ανάγνωσης που περιλάμβανε 10 ερωτήσεις σχετικά με το περιεχόμενο των αποσπασμάτων.

Πρώτον, τα ευρήματα αποκάλυψαν ότι οι μαθητές είχαν καλύτερες επιδόσεις στο τεστ ανάγνωσης αν είχαν διαβάσει το απόσπασμα σε χαρτί έναντι ενός smartphone — ανεξάρτητα από το μυθιστόρημα που διάβασαν. Αυτό το αποτέλεσμα είναι συνεπές με τη βιβλιογραφία που υποδηλώνει ότι η ανάγνωση σε ηλεκτρονικές συσκευές παρεμποδίζει την κατανόηση.

Στη συνέχεια, οι ερευνητές βρήκαν διαφορές στην αναπνευστική δραστηριότητα των μαθητών ανάλογα με το μέσο ανάγνωσης. Όταν διάβαζαν στο χαρτί, οι μαθητές προκάλεσαν μεγαλύτερο αριθμό αναστεναγμών σε σύγκριση με το διάβασμα σε smartphone. Ένας αναστεναγμός ορίστηκε ως μια αναπνοή που ήταν διπλάσιο από το βάθος μιας μέσης αναπνοής κατά τη διάρκεια μιας συνεδρίας.

Τα ευρήματα αποκάλυψαν περαιτέρω ότι η προμετωπιαία εγκεφαλική δραστηριότητα των μαθητών αυξήθηκε κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης, και στις δύο καταστάσεις. Αλλά είναι ενδιαφέρον ότι αυτή η εγκεφαλική δραστηριότητα ήταν υψηλότερη κατά την ανάγνωση σε smartphone σε σύγκριση με την ανάγνωση σε χαρτί. Επιπλέον, η αυξημένη δραστηριότητα στον προμετωπιαίο φλοιό συσχετίστηκε με μείωση του αναστεναγμού και χαμηλότερη κατανόηση της ανάγνωσης.

Κατά την ερμηνεία αυτών των ευρημάτων, οι ερευνητές σημειώνουν ότι προηγούμενες μελέτες έχουν προτείνει ότι οι άνθρωποι αυξάνουν τον αναστεναγμό τους όταν αντιμετωπίζουν απαιτητικές εργασίες που αυξάνουν το γνωστικό φορτίο. Η αυξημένη προμετωπιαία δραστηριότητα μεταξύ των μαθητών που διαβάζουν σε smartphone μπορεί να υποδηλώνει αυξημένο γνωστικό φορτίο σε σύγκριση με την ανάγνωση σε χαρτί. Αλλά η ανάγνωση σε smartphone φαινόταν να εμποδίζει τον αναστεναγμό σε σύγκριση με την ανάγνωση στο χαρτί.

«Υπάρχει προηγούμενη έρευνα που δείχνει ότι ακόμη και η συνειδητή βαθιά αναπνοή έχει θετική επίδραση στη γνωστική λειτουργία, επομένως προτείνω όσοι χρησιμοποιούν ηλεκτρονικές συσκευές για μεγάλα χρονικά διαστήματα να περιλαμβάνουν βαθιές αναπνοές σε μέρη», είπε η Honma στο PsyPost.

Οι συγγραφείς προτείνουν ότι η αλληλεπίδραση μεταξύ της αυξημένης εγκεφαλικής δραστηριότητας και του μειωμένου αναστεναγμού μπορεί να είναι υπεύθυνη για τη μείωση της κατανόησης. Για όσους διαβάζουν στο χαρτί, το μέτριο γνωστικό φορτίο οδήγησε σε αναστεναγμούς που μπορεί να βοήθησε «να αποκατασταθεί η αυξημένη αναπνευστική μεταβλητότητα και ο έλεγχος της προμετωπιαίας εγκεφαλικής δραστηριότητας». Αλλά για όσους διαβάζουν σε smartphone, το πιο έντονο γνωστικό φορτίο εμπόδιζε τον αναστεναγμό, οδηγώντας σε αυξημένη εγκεφαλική δραστηριότητα.

«Η ευκολία των smartphone και άλλων ηλεκτρονικών συσκευών είναι αμέτρητη και πιστεύω ότι πολλά από αυτά που κάνουμε δεν μπορούν να αντικατασταθούν από χαρτί», είπε η Honma. «Ωστόσο, εάν τόσο τα smartphone όσο και το χαρτί μπορούν να εξυπηρετήσουν τον ίδιο σκοπό, θα συνιστούσα το χαρτί».

Ωστόσο, προς το παρόν δεν είναι σαφές πώς η ηλικία και η εξοικείωση με τις ψηφιακές συσκευές μπορεί να επηρεάσουν τα νέα ευρήματα.

«Οι συμμετέχοντες ήταν νέοι περίπου 20 ετών», σημείωσε η Honma. «Είναι η γενιά που ονομάζεται «ψηφιακοί ιθαγενείς», αλλά ακόμα κι έτσι, υποθέτω ότι άρχισαν να χρησιμοποιούν ψηφιακές συσκευές μόνο όταν ήταν στο γυμνάσιο ή στο γυμνάσιο. Από αυτή την άποψη, εάν κάποιος έχει μεγαλώσει εκτεθειμένος σε ένα ψηφιακό περιβάλλον από τη βρεφική ηλικία, τότε τα αποτελέσματα μπορεί να είναι πιο θετικό για τα smartphone, σε αντίθεση με τα αποτελέσματα αυτής της μελέτης. Από την άλλη, αναρωτιέμαι σε ποιο βαθμό ο εγκέφαλός μας είναι ένα σύστημα που μπορεί να προσαρμοστεί στο ψηφιακό περιβάλλον».

Ενώ απαιτείται περαιτέρω έρευνα, τα ευρήματα ρίχνουν φως σε μια πιθανή επιβλαβή επίδραση των smartphone, τα οποία χρησιμοποιούνται όλο και περισσότερο κατά τη διάρκεια της πανδημίας. «Εάν οι αρνητικές επιπτώσεις των smartphone είναι αληθινές», γράφουν η Honma και οι συνεργάτες της στη μελέτη τους, «μπορεί να είναι ωφέλιμο να παίρνετε βαθιές αναπνοές ενώ διαβάζετε, καθώς οι αναστεναγμοί, είτε εκούσιοι είτε ακούσιοι, ρυθμίζουν τη διαταραχή της αναπνοής.

Η μελέτη, «Η ανάγνωση σε ένα smartphone επηρεάζει τη δημιουργία αναστεναγμών, την εγκεφαλική δραστηριότητα και την κατανόηση», συντάχθηκε από τους Motoyasu Honma, Yuri Masaoka, Natsuko Iizuka, Sayaka Wada, Sawa Kamimura, Akira Yoshikawa, Rika Moriya, Shotaro Kamijo και Masahiko Izumizaki.


Πηγή: psypost.org

 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Σε Κατάσταση Αναισθησίας, ο Ανθρώπινος Εγκέφαλος κάθε άλλο παρά "Σιωπηλός" Είναι